Commercieel verzekeringstalent

De zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

Klant aan het woord

IVA Business School is een samenwerking gestart met Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB. Het doel is om jong en commercieel talent kennis te laten maken met de verschillende adviesberoepen binnen de verzekeringsbranche en de studenten te stimuleren om na hun studie in te stromen in de financiële sector. Om hen een gedegen start in hun carrière te geven, biedt IVA hen de mogelijkheid om de Wft-opleidingen van Lindenhaeghe te volgen. Vandaag ging ik in gesprek met Rob Spée, voormalig Oprichter en DGA van Spee & Van der Maden Verzekeringen bv en tegenwoordig onder meer werkzaam als docent bij IVA en Arjan Nollen, Directeur Marketing & Verkoop Schade Intermediair bij Nationale-Nederlanden over dit belangrijke initiatief.

Een gemeenschappelijke uitdaging

Rob start zijn verhaal met te vertellen dat in de financiële branche vergrijzing een alsmaar groter probleem wordt, terwijl de instroom van nieuw talent achterblijft. Hij raakt hierover in gesprek met Arjan tijdens een van de Samenspraak Sessies die Nationale-Nederlanden geregeld voor adviseurs organiseert. Dit is voor Arjan namelijk een maar al te herkenbare situatie: “Ik ga twee keer per jaar met onze financieel adviseurs in gesprek om te bepalen hoe wij de performance kunnen verbeteren. Tijdens deze bijeenkomsten komt continu terug dat er extra personeel nodig is om de doelen te realiseren, maar dat het lastig blijkt om jong en commercieel talent aan de organisatie te verbinden.”

Het binden en boeien van nieuw talent

De zoektocht van IVA naar manieren om hun bestaande opleidingen te verbreden, kwam dus op het juiste moment. Studenten volgen tijdens de eerste twee jaar onder meer vakken op het gebied van sales, hospitality en communicatie en krijgen daarnaast een basis op het gebied van risk management. Juist bij dit laatste lag een mooie kans voor verdieping, aldus Rob. “Voor studenten die affiniteit hebben met finance, biedt onze sector hele mooie carrièremogelijkheden. Studenten die interesse hebben in risk management kunnen bij IVA gelijk breder kennismaken met de verschillende soorten financiële risico’s die er zijn. Door hen vervolgens de relevante Wft’s te laten behalen, worden zij direct klaargestoomd als starter binnen de financiële branche.”

Een veelbelovende start

Op 15 februari vond de kick-off met de eerste groep plaats. Rob heeft tijdens deze sessie een introductie gegeven over het vakbekwaamheidsstelsel. Ook heeft hij verteld over de verschillende bedrijven in de keten die zijn aangesloten bij dit initiatief en die de opleidingen van de studenten sponsoren. Vervolgens hebben alle studenten een uitleg gekregen over hoe de leeromgeving van Lindenhaeghe werkt. De studenten werden aan het einde uitgedaagd om alvast na te denken bij welk type bedrijf zij stage zouden willen lopen en dit leidde tot verrassende inzichten: “Uit de eerste reacties van de studenten kwam naar voren dat zij elk wat anders willen. Zo heeft de een interesse in een schade-expertise bedrijf en kiest de ander juist voor een volmachtbedrijf of een advieskantoor. Dit initiatief levert dus echt iets op voor al onze ketenpartners.“

Wat maakt dit initiatief zo succesvol?

Het initiatief is pas net gestart en er zijn nu al vijftien studenten die naast het bestaande curriculum van IVA de Wft-opleidingen van Lindenhaeghe gaan volgen. We vragen Arjan wat in zijn optiek maakt dat er nu al zoveel enthousiaste studenten zijn die zich hiervoor hebben aangemeld. “Deze studenten hebben een bredere achtergrond vanwege hun opleiding in de jachtbouw en watersport of auto’s. Juist dit maakt hen veelzijdige en dus interessante professionals voor onze sector. Het feit dat het een onbekende wereld is, maakt het voor de studenten interessant. Ze zien het ook echt als een mooie kans.”

Oproep aan de sector

Op de vraag naar wat er voor de komende tijd op de planning staat, komt het antwoord dat ze rustig de tijd nemen om dit traject stap voor stap verder vorm te geven. Rob legt uit: “We moeten niet te snel willen. Het is belangrijk om te ervaren hoe het loopt en hiervan te leren. We kunnen het ook niet alleen. De verzekeringswereld heeft het imago complex en stoffig te zijn, terwijl het juist een hele interessante en kansrijke branche is. Om studenten enthousiast te houden, is het noodzakelijk dat de branche zelf investeert in het veranderen van dit imago.”

Arjan sluit ons gesprek af met de boodschap: “Ik zou iedereen willen uitnodigen om zich bij dit initiatief aan te sluiten. Je kan je als organisatie aanmelden als sponsor van een student en een experience day organiseren om studenten te enthousiasmeren voor een latere stage of baan. Meld je dus vooral aan.”

Overig nieuws

Nieuwe AI e-learning volledig toegespitst op financieel adviseurs
Nieuwsbericht
Op het SEH-congres introduceerden we onze AI e-learning speciaal voor financieel adviseurs.
PE-stuwmeer is een feit, oplossing ligt bij organisaties
Nieuwsbericht
Het CDFD heeft de cijfers over het eerste kwartaal van 2024 gepubliceerd. Eerder waarschuwden we...
Voor de 11e keer uitgeroepen tot Beste Opleider van Nederland
Nieuwsbericht
Op dinsdag 2 april vond de verkiezing tot Beste Opleider van Nederland plaats.