Ewald Bary on Tour

Door Ewald Bary

Na bijna 12 jaar gaat Ewald Lindenhaeghe verlaten. Hij heeft de afgelopen jaren een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van de organisatie en met resultaat: Lindenhaeghe mag zich met trots de grootste opleider van de financiële sector noemen.

Ewald werd in januari 2020 de Algemeen Directeur van Lindenhaeghe:

“De kracht van het bedrijf Lindenhaeghe zit in de mensen die er werken. Mijn focus als Algemeen Directeur lag dan ook op het faciliteren van de medewerkers, zodat zij maximaal tot hun recht kunnen komen in hun rol en functie. Het zit in mijn DNA om vanuit vertrouwen te werken en zo mensen in hun kracht te zetten. De coronapandemie heeft dit in een stroomversnelling gebracht. Je kunt dan namelijk niets anders dan terugvallen op de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers. En de manier waarop iedereen dat vervolgens binnen Lindenhaeghe als individu maar ook als team oppakte, dat vind ik het mooiste wat is gebeurd in mijn tijd als Algemeen Directeur.

Trots op hoe Lindenhaeghe floreert

Vanuit de aandeelhouders van Lindenhaeghe kreeg ik de opdracht mee om enerzijds ons bestaande Wft (PE)-marktaandeel verder te laten groeien en anderzijds te onderzoeken hoe we onze organisatie ook in de breedte konden laten groeien. We hanteerden hierbij een tweesporenbeleid. Intern begonnen we met de zoektocht naar wat onze klanten precies verwachten en hoe wij hen verder kunnen helpen in hun brede en continue ontwikkeling. Hierbij stonden thema’s als klantgerichtheid, duurzame ontwikkeling en digital mindset centraal. Heel indrukwekkend hoe wij dit samen met het hele team hebben opgepakt, naast de bestaande werkzaamheden.

Zelf ging ik via Lindenhaeghe on Tour het gesprek aan met de sector. Hoe ziet zij de financiële branche en hoe kan een financieel professional met een license to operate zich voorbereiden op de toekomst? Dit is een hele interessante periode geweest. De ene keer lag de nadruk op wat goed werkgeverschap is en hoe je je medewerkers kan binden en boeien. De andere keer spraken we over de versnelde digitalisering van de wereld om ons heen en wat dit doet met de branche en consumentengedrag. Vanwege deze automatiseringsslag bij veel bedrijven zie je dat de nadruk voor adviseurs op de zachte kant komt te liggen. Zo is er nu meer aandacht voor actief klantbeheer. Hoe pas je je adviesvaardigheden zo toe dat je de juiste vragen stelt en je klant echt persoonlijke aandacht geeft.

Alle inzichten hebben wij gebruikt om een nog betere dienstverlening voor onze klant neer te zetten. Waar ik dan ook heel trots op ben, is hoe het ons ondanks alle hectiek toch is gelukt om onze focus op de klant en de core business te houden. En met bovenverwacht resultaat! Deze focus nemen de Lindenhaeghe-collega’s natuurlijk mee naar het nieuwe Lindenhaeghe. Ook daar zal de duurzame ontwikkeling van financieel professionals centraal staan. Het is belangrijk om als adviseur te blijven investeren in je ontwikkeling. Dit kan zitten in verdieping of dat je kiest voor verbreding door bijvoorbeeld het volgen van de opleiding tot Estate Planner, Echtscheidingsadviseur of Budgetcoach. Daarnaast is het belangrijk te werken aan je soft skills op het gebied van adviesvaardigheden. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat je als adviseur het verschil maakt. Omdat binnen het nieuwe Lindenhaeghe de Wft-vakbekwaamheid heel efficiënt wordt ingericht, ontstaat er weer budget en ruimte om in je verdere ontwikkeling te investeren.

Ewald gaat on tour

De toenemende digitalisering en het denken vanuit platform en dashboarding maakt voor Lindenhaeghe de fusie heel logisch. Omdat dit juist de kracht van Hoffelijk is en het ons gelijk heeft klaargemaakt voor de toekomst. Hetgeen wat wij zelf als Lindenhaeghe nodig hadden om in te kunnen springen op de behoefte van de klant, is door deze fusie enorm versneld. Met het bedrijf dat er nu staat, kunnen we zowel de markt als onze klanten direct meenemen in de bredere automatisering van hun processen.

Het eerste gesprek met een belangrijke relatie van Lindenhaeghe hebben Wesley en ik samen gedaan. We betrapten onszelf erop dat we allebei met een grote glimlach op ons gezicht zaten toen we de reactie hoorden ‘jullie maken mij hier zo blij mee’. Dit was een hele fijne start en de reacties die daarna volgden waren hetzelfde. Voor onze klanten is de fusie zo logisch, omdat hetgeen Lindenhaeghe nodig had nu samenkomt in de fusie.

De gesprekken worden ook gebruikt om mijn vertrek aan te kondigen. De reden voor mijn vertrek is eigenlijk heel simpel. Ik vind het niets anders dan logisch dat Wesley, als ondernemer en aandeelhouder, in de rol van Algemeen Directeur het nieuwe Lindenhaeghe naar de volgende fase brengt. Twee kapiteins op één schip maakt het alleen maar ingewikkeld. Ik ben trots op wat ik heb bereikt, waar ik Lindenhaeghe heb gebracht en dat ik het bedrijf heb klaargestoomd om deze fusie aan te gaan. Dit voelde dus voor mij als een mooi moment om het los te laten en door te geven aan de volgende zodat ik weer mijn eigen ding kan doen.

De komende weken ben ik nog volop in gesprek met onze klanten en partners. Daarna breekt voor mij dan echt het moment aan om een volgende stap te zetten in mijn eigen carrière. Lindenhaeghe on Tour stopt, maar ik ga door met Ewald on Tour en zo mijn eigen pad vormgeven. Langs deze weg wil ik graag alle relaties én collega’s van Lindenhaeghe bedanken voor het vertrouwen van de afgelopen jaren’.

We hebben veel waardering voor alles wat Ewald de afgelopen jaren voor Lindenhaeghe heeft betekend. Daarnaast heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de vormgeving van de fusie en vervolgens het informeren van de medewerkers en klanten. We willen Ewald dan ook enorm bedanken voor zijn inzet en hem alle goeds wensen voor de toekomst!

Overig nieuws

Toast op de toekomst
Nieuwsbericht
Op 8 november, de dag waarop wij de fusie bekend hebben gemaakt, werden we verblijd...
Eerste Lindenhaeghe personeelsweekend is groot succes!
Nieuwsbericht
Terwijl de buitenwereld nog geen idee had van de fusie tussen Lindenhaeghe en Hoffelijk...
Ecclesia maakt als eerste de overstap
Klant aan het woord
Vol trots heten we onze eerste klant van harte welkom bij het nieuwe Lindenhaeghe: Ecclesia